RC modely aut

Protože se z jistého úhlu pohledu nejedná o levnou záležitost šel jsem se ve svých začátcích nejprve poradit s člověkem, který nějaký ten rok závodí a promluvit s ním o tom, co bude pro moje začátky nejvhodnější a to i s výhledem do budoucna. Protože jsem se poučil ještě jsem konzultoval s internetem. Našel jsem bohužel již neudržovanou sajtu na Slovensku CAT Košice, která byla špičkově udělaná a mohli z ní čerpak právě takoví záčátečníci jako já, ale myslím si, že určitě by tam našel kvalitní počtění i ostřílený modelář. Bohužel server, na kterém byly umístěny stránky CAT Košice, je již nedostupný. Navíc po dohodě s autorem těchto stránek jsem získal práva zveřejňovat původní články na tomto serveru. V poslední době se množí v mé poštovní schránce dotazy od modelářů, kteří by chtěli zkusit přejít ze svého oboru modelařiny na RC auta, nebo lidí, kteří viděli závody nebo si našli tyto stránky a chtěli by nějak začít jezdit. A to jak rekreačně tak i závodně. Proto jsem se rozhodl shrnou odpovědi na tyto e-maily. Pokud koupíte auto a následně zjistíte, že máte typ, který široko daleko nikdo nejezdí asi budete zklamání a brzy Vás přestane bavit jezdit sami po parkovišti. Zjistěte si nejdříve co a s čím se ve Vašem okolí jezdí a podle toho nakupujte. Rozhodnout se též můžete podle dostupnosti pořádaných závodů ve Vašem regionu. Můžu Vám pomoci při orientaci v jednotlivých kategoriích:

Modely RC aut rozdělit podle těchto ukazetelů:

Dle pohonné jednotky: - spalovacím motor - (čuďáky)

                                 - elektromotor - (elektry)

Dle měřítka: 1:24, 1:18, 1:12, 1:10, 1:8, 1:6, 1:5, 1:4

Dle typu a povrchu závodní trati: - Off Road - terénní vozy

                                               - On Road - cestovní vozy

Cestovní vozy se dále dělí do kategorií dle typu karosérie a stavby podvozku: F1, prototypy, cestovní vozy (Touring cars, TCS), GT, Rally, tahače 

Technická pravidla vycházající z reglementu EFRA v tomto případě pro Czech Cup. Dále tedy bude řeč o kategori 1:10 ETCS. Hned nasledující otázka je "... a co tedy doporučuješ abych si koupil?" Moje odpověď je skoro vždy stejná. Uvedu zde základní věci, které používám:

podvozek: XRAY T1, regulátor: GM V12 WE, servo: Graupner DS 8025, motory (obal): Trinity D4, LRP GT1, kotva: dle seriálu závodu "Morava 2*14" a "Supercup 2*13", RC sopupravy: Graupner XR3race (AM), KO Propo EX-1 MARS, karosérie: Andy's Dodge Stratus s HPI Dodge Stratus, pneumatiky: dle sriálu závodů TAKE OFF a TAKE OFF Team Corally, zdroj: polotovarni ZPA, nabíječ: Robitronic Pro2000 plus, vybíječ: Trinity "Real Time 2" Discharger and Conditioner, akupacky 6ti článek: 3x NiMH 3000 Sanyo a 1x NiCd 2400 Sanyo, přepravní box: kufr ZAG Rolling workshop, nářadí: HUDY, Saturka, Gola 

Tento výčet lze porovnat se seznamem, který je uveden níže tak jak jsem uskutečnil svůj první nákup. Je několik věcí do kterých bych znovu nešel. První věc je vysílač. Kupoval jsem ani ne tak to nejlevnější, ale dost levne abych dnes litoval. První zádrhel a zásadní zádrhel je v tom, že vysílač i přijímač jsou v modulaci AM. Tato modulace je moc háklivá na rušení proto doporučuji zakoupit RC soupravu FM. Dnes se mi líbí RC soupravy, pominu-li nejvyšší třídu Graupner R1, KO Propo EX-1 MARS, Hitec Lynx 3D a Multiplex Profi Car 403 nebo 707. Právě KO Propo EX-1 MARS je favoritem.

Další z věcí, které bych dnes koupil jiné jsou motory. Netvrdím, že to co mám je úplně špatné, oba motory mi k plné spokojenosti slouží, ale už jen do trucku - oba jsou předělávané ze stockových nerozebíratelných na rozebíratelné, oba jsem musel oložiskovat, měli jen bronzová pouzdra a co mě již nevyhovuje, je skutečnost, že se nedají časovat. Zde to vidím buď na obal Corally, Trinity nebo Reedy.

Přesto, že jsem kupoval jako začátečník, až na podvozek, levnější věci z široké nabídky počáteční investice bude (je) okolo 20.000,-- Kč , 25.000,-- Kč 30.000,-- Kč . To počítám jen dvě sady akumulátorů - potřeba jsou lespoň čtyři - jak říkají zkušenější a "obutí" ze stavebnice pozdvozku a jedno na asfalt. Potřeba budou tak 3 - 4 sady kompletních kol. Tak, že mám nakoupeno a nyní se pustím do stavby podvozku.

Když už jsem u toho nakupovani neměl bych zapomenou, že auto budu potřebovat v něčem převážet. Všiml jsem si, že někteří převáží auto ve speciálních doma postavených schránkách (nutno podotknout, že profesionálně vyvedených) ať již z plastu, hliníku či dřeva. Někteří auto jen tak šoupnou za zadní okno "velkého" auta a je po žížalkách. Ideální by byl nějaký plastový kufr primárně určený na nářadí. Mělo by se do něj vejít auto s kastlí, baterky, nebíjčeka, nářadí a další nezbytnosti. Po několika marných pokusech koupit kufr, kam by se to vlezlo (zvlaště auto na šířku), mi již zmiňovaný poradce Olda Podlešák doporučil navštívit supermarket Hornbach Brno, Heršpická 3 (u "eM-paláce"). Přišel jsem, viděl jsem, koupil jsem. Je to "zvláštní" montážní kufr ZAG Rolling Workshop na kolečkách od firmy ZAG Industries Ltd.

Má tři patra. Dolní, objemově asi nějvětší se vyklápí na čepech v dolní části, vhodné pro umístění nabíječky a dalších větších věcí. Prostřední patro jsou vlastně dva šuplíky s přihrádkami. Třetí nejdůležitější část je kufr s horním víkem, do kterého se pohodlně vejde auto. Ještě nutno poznamenat, že mezi spodním a prostředním patrem je schránka původně pro břity kotoučové pily nebo brusky. Sem se dají uschovat různé papíry :-]. Celek, jak jsem již uvedl, je na kolečkách a v zadní části je výsuvná rukojeť, tudíž se s ním dá dobře pojíždět. Samozřejmostí je jednoduchá demontáž na tři díly. Specialitou tohto kufru je odejímatelný otáčivý buben (pro prodlužovací kabel 230V) umístěný v pravé dolní části. Kufr se dá zamčít. Cena tohoto kufru nepřesáhla 2200,-- Kč

zdroj: www.masters.cz