FG Modellsport

01.01.2010 19:18

 

FG Modellsposrt GmbH jak zní úplný název je asi nejznámější a určitě nejstarší výrobce modelů kategorie 1:6 nebo dnes nazývané Large Scale. Komu neprošel rukama slavný Marder nechť hodí kamenem. Abych jako buggynář si nepřihříval jen vlastní polívčičku, tak musím konstatovat, že FG vyrábí nejen legendární buggy ale i velmi kvalitní cesťáky. Protože se piloti velkých měřítek prolínají do obou kategorií, tak většina zná a nebo také vlastní oba druhy těchto slavných aut. Zpět ale do bláta a prachu offroad tratí. V roce 1990 začal vývoj a první testování modelu Marder ze kterého po dvaceti měsících perné práce vzešel v červnu 1991 první prodaný kus tohoto do dnešní doby slavného modelu. Kdo jej nezná, nechť se seznámí.

Tento skvost ve stejné podobě brázdí tratě dnešních závodů ve stejné podobě do dnešních dnů. V roce 1992 byl tento model vybaven i karoserií, která čerpala z jiné německé legendy VW Käfer. Karoserie brouka pod značnou Beatle dala modelu zcela jiný vzhled 

Následníkem a zároveň souběžníkem byl model Leopard. Mělo se jednat o vylepšený čistě závodní model z dílen FG. Oproti Marderovi prošel změnou hlavně rozvor prodloužený na 505 mm oproti 475 mm Mardera. Posunutím motoru bylo hlavní těžiště posunuto na zadní nápravu. To mělo modelu přinést lepší trakci. Že se ale tento model u nás většího trháku nedočkal pamětníci vědí i přes to, že v roce 2000 a 2001 se stal tento model mistrem Německa a v roce 2002 vícemistrem.

Protože se aktivity FG soustředily hlavně na silniční modely a také díky tomu, že konkurence na trhu byla nulová, tak se model Mardera dochoval v jeho ryzí a čisté podobě do dnešních dnů. Vpodstatě až příchod jiných výrobců vyvolal určitou reakci a na trhu se objevila v roce 2007 nová zbraň FG nazvaná Baja. Kdo si Baju zakoupil tak hledal hlavně zásadní změnu v chasis. Oproti Marderovi ale porostla pouze do šířky na 475 mm oproti 420 mm Mardera a kousek do výšky. Zásadní změnu ale prodělal pouze ochranný rám a karoserie, kde přibylo hlavně sponek pro "lehčí" servis. Základní koncepce ramen a pružení zůstala stejná.

V krátké době ale následovala zásadní inovace modelu. Označení 4WD znamená zcela novou dimenzi auta. Zadohrab má najednou náhon i na přední kola. Na modelu přibylo Al dílů a tím i váha doznala zásadní start směrem vzhůru. Řešení přenosu pohonu na přední kola řemínkem vyvolal obavy o životnost tohoto dílu. Jako slabina se ale nakonec ukázala úplně jíná vlastnost nebo spíše nevlastnost. Absence středového diferenciálu a tím rozdělění výkonu na přední a zadní náhon podle potřeby udělalo auto nedotáčivé v zatáčkách pod plynem. I když se názory na kvalitu auta liší tak díru do výsledkových tabulek absolutního pořadí neudělalo.

FG mimo těchto modelů buggy vyráběla do terénu i další auta s přídomkem Monster. U nás se tato kategorie pod názven Big Foot jako samostatný cup jezdila do roku 2008. Zásadní rozdíl mezi normálním modelem a autem kategorie Big Foot byla podstatně větší kola. Pravý Monster měl ale výše uloženou karoserii, zdvojené tlumiče a hlavně vzhled pravé americké předlohy. 

S příchodem modelů Hörmann nebo Cleon je ovšem na tratích MČR modelů značky FG jako šafránu, hlavně tedy ve srovnání s minulými léty. 

Novinky 2010

Když jsem končil popis historie modelů FG Modellsport tak jsem ani netušil jak je blízko žhavá novinka FG. 4WD bude pravděpodobně budoucí směr, kterým se buggy 1:6 budou ubírat. Výsledkem 15-ti měsíčního vývoje je Leopard s náhonem na všechna kola. Základní systém převodů výkonu je převzat od Baje, tedy řemínek a pevné nastavení mezi přední a zadní nápravou. 4 mm plato má zajistit dostatečnou tuhost celého podvozku. Podvozková část je celá v provedení Al mimo převodová kola z tvrzené oceli s rovným zubem. Šířka 485 mm a rozvor 530 mm má poskytovat optimální rozměry. Hliníkové olejové tlumiče jsou v základu stejně jako kotoučové brzdy. Zde si může budoucí pilot vybrat mezi hydraulickou nebo mechanickou brzdou. A jak taková novinka vypadá?? FG také nabízí konverzní kit na 4WD, takže majitelé 2WD leopardů nemusí zoufat. Leopard 4WD má být ryze závodní podvozek. Jeho cena kolem 2000 Eur dává vědět, že se nejedná o auto na ježdění po poli. Co ovšem na to stavební pravidla? Doposud byla maximální šířka 480 mm pro M ČR. Leopard tedy trochu přerostl povolenou šířku.